To μέλλον του Facebook για τις επιχειρήσεις

Παρόλο που για πολλούς από εμάς η χρήση του Facebook αποτελεί καθημερινότητα τόσο για προσωπικούς ή κοινωνικούς λόγους όσο κ για επαγγελματικούς, υπάρχει ακόμα ένα μεγάλο μέρος των επιχειρήσεων εκεί έξω που απλά έχουν ακουστά ότι μπορούν να εκμεταλλευτούν το Facebook για επαγγελματικούς σκοπούς. Έτσι χωρίς να ξέρουν περισσότερες λεπτομέρειες μας προσεγγίζουν ώστε να κάνουμε μια κουβέντα από μηδενική βάση στην καλύτερη περίπτωση ή στην χειρότερη με έτοιμες ιδεές που ενίοτε μόνο έχουν νόημα.

Σε κάθε περίπτωση, πρακτικά μιλώντας τα πράγματα που μπορεί να κάνει μια επιχείρηση πέφτουν σε 3-4 κατηγορίες γενικά. Με δεδομένη την υπάρξη μιας εταιρικής παρουσίας (βλ. μια σελίδα) στο Facebook, μια εταιρεία μπορεί να κάνει τα εξής:

α. Να βρει κ να μαζέψει το κοινό της (τους πελάτες, τους συνεργάτες, τους ενδιαφερόμενους για αυτή γενικότερα) σε αυτή τη σελίδα (ως fans) και να κρατάει συχνή επαφή μαζί τους. Η επαφή αυτή σημαίνει είτε απευθείας σχόλια προς αυτό, είτε τη δημιουργία ή την εύρεση περιεχομένου (εικόνες, βίντεο, links κλπ) που ενδιαφέρουν την κοινότητα, είτε τέλοσπαντων όποιον άλλο τρόπο βρει που έχει ανταπόκριση

β. Δημιουργία ή χρήση έτοιμων εφαρμογών για λόγους προώθησης, προσέλκυσης νέων μελών στην κοινότητα, εγγραφής σε newsletter, συμμετοχή σε διαγωνισμούς κλπ. Συνδιάζοντας τη φαντασία και το αντικείμενο της κάθε εταιρείας και των συνεργατών της μπορούν να προκύψουν τρόποι (βλ. εφαρμογές) μέσω του Facebook για να επιτευχθούν οι όποιες ιδιαίτερες προκλήσεις υπάρχουν.

γ. Να τρέξει διαφημίσεις στο ίδιο το Facebook που θα υποστηρίξουν τα παραπάνω. Αυτό αποτελεί ένα πολύ αποδοτικό τρόπο για να αγγίξεις πολύ και άγνωστο κόσμο για την εταιρεία σου σχετικά φτηνά και μάλιστα επιλέγοντας άτομα με ηλικίες, φύλο, τοποθεσία, ενδιαφέροντα κλπ που πραγματικά θα ανταποκριθούν.  Μάλιστα αυτό είναι μια προσοδοφόρα τακτική κ για το ίδιο το Facebook που έχει σημαντικό κομμάτι των εσόδων του από τις διαφημίσεις αυτές…

Μέχρι τώρα τουλάχιστον.

Γιατί παρόλο που αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει ριζικά – μάλλον – μια πρόσφατη ανάλυση ανέδειξε μια νέα μέθοδο διαφήμισης με την οποία το Facebook μπορεί να έχει μέχρι κ 3 φορές παραπάνω έσοδα από ότι οι παραδοσιακές διαφημίσεις.

Πρόκειται για το λεγόμενο re-targeting. Χρησιμοποιείται εδώ και πολλά χρόνια από άλλες εταιρείες (πχ Yahoo Mail) και δουλεύει κάπως έτσι. Όταν επισκευτεί κάποιος μια σελίδα για ένα προϊόν που θέλει να αγοράσει είτε το αγοράσει είτε όχι η εν λόγω σελίδα (που συμμετέχει στο re-targeting προγραμμα) καταγράφει την επιθυμία του επισκέπτη στον υπολογιστή του. Στη συνέχεια, όταν ο ίδιος επισκέπτης πάει σε άλλες σελίδες (που επίσης συμμετέχουν στο re-targeting πρόγραμμα) θα βλέπει διαφημίσεις παρεμφερείς με το εν λόγω προϊόν.

Αυτές οι νέου τύπου διαφημίσεις θα είναι πολύ πιο αποδοτικές (ο κόσμος θα κάνει περισσότερα κλικ σε αυτές) επειδή είναι αποδεδειγμένα του ενδιαφέροντος του εκάστοτε επισκέπτη – και άρα όποιος τις προσφέρει θα μπορεί να τις χρεώνει και περισσότερο.

Που κολλάει το Facebook σε όλα αυτά; Δεν είναι σαφές ακριβώς ακόμα αλλα με δεδομένο ότι αρχίζει να γίνεται ο συνδετικός ιστός στο διαδίκτυο μέσω των εν πολλοίς πραγματικών ταυτοτήτων που προσφέρει στους χρήστες του και με δεδομένο ότι ήδη μπορεί να επεξεργάζεται εσωτερικά τις σελίδες τις οποίες επισκέπτεται κάποιος, το Facebook είναι σε μοναδική θέση να προσφέρει μια υπηρεσία σαν κ αυτή που περιέγραψα πιο πάνω.

Αν θα το κάνει – και πως ακριβώς – μένει να το δούμε αλλά σε κάθε περίπτωση η επιπλέον πολυπλοκότητα θα κάνει ακόμα πιο δύσκολη την πλήρη διαχείριση μιας εταιρικής ταυτότητας στο Facebook. Αυτό μπορεί να σημαίνει από τη μία ότι δύσκολα θα ασχοληθεί μια επιχείρηση με κάτι που δεν καταλαβαίνει – ήδη ο κόσμος διστάζει με τις ‘παραδοσιακές’ διαφημίσεις. Από την άλλη, όταν γίνει καθεστώς όλο αυτό με δεδομένη τη μεγάλη απήχηση του Facebook και όλοι θέλουν να ασχοληθούν, τότε θα είναι ακόμα πιο απαραίτητη η συμβολή ενός εξειδικευμένου συνεργάτη.