Social media σημαίνει νέος τρόπος εργασίας

Διαβάζοντας κανείς τα ευαγγέλια (μέρες που ‘ναι) για τα social media (βιβλία όπως to Cluetrain Manifesto κ.ά.) καταλαβαίνει πως μια σημαντική παράμετρος για να εκπληρωθεί η δυναμική τους σε ένα επαγγελματικό χώρο είναι η ενεργός συμμετοχή σε αυτά όλων (ή έστω των περισσότερων) από αυτούς που δουλεύουν για μια επιχείρηση.

Μπορεί αυτό να είναι ένα βήμα που έρχεται πιο μετά από άλλα πιο άμεσα, όπως για παράδειγμα να υπάρχει καταρχήν μια online εταιρική παρουσία (ναι, δεν ισχύει για όλους αυτό ακόμα) η οποία και θα αξιοποιεί τα νέα μέσα και μάλιστα με έναν έξυπνο τρόπο, αλλά είναι κάτι στο οποίο αναπόφευκτα μια οποιαδήποτε επιχείρηση θα κληθεί να απαντήσει.

Και εδώ προκύπτει το εξής θέμα. Η σωστή χρήση των social media απαιτεί μια βαθιά και προσωπική εργασία η οποία δύσκολα μπορεί να γίνει καλά από τρίτους ή από άτομα που δε θεωρούν ‘δικό τους’ αυτό που κάνουν. Και ενώ στην Ελλάδα υπάρχουν πολλές ατομικές και οικογενειακές επιχειρήσεις – οι οποίες δεν έχουν τέτοια ζητήματα – υπάρχουν και πάρα πολλές εταιρείες στις οποίες όσοι εργάζονται το κάνουν καθαρά διαδικαστικά και διεκπεραιωτικά.

Οι λόγοι που συμβαίνει αυτό είναι πολλοί: το αντικείμενο συχνά είναι από τη φύση του χωρίς καμία πρόκληση, οι υπάλληλοι δεν έχουν καμία όρεξη ή κίνητρο να κάνουν το παραπάνω βήμα, ενδεχομένως να προκύπτουν και δυσκολίες σε επίπεδο υιοθέτησης της νέας τεχνολογίας, κλπ.

Και ενώ κάποιοι από αυτούς τους λόγους αντιμετωπίζονται εύκολα (πχ διδασκαλία λειτουργίας μιας κοινωνικής πλατφόρμας μέσω ενός σεμιναρίου) κάποιοι άλλοι, όπως το να αλλάξει η νοοτροπία του εργαζόμενου από απλού υπαλλήλου σε κάτι άλλο που θα πάρει πιο ζεστά κ προσωπικά τη δουλειά του, είναι πιο δύσκολα αντιμετωπίσιμοι. Απαιτούν ανοιχτόμυαλη διοίκηση, ικανή διαχείριση, πόρους προς πειραματισμό/κάψιμο κλπ – πράγματα γενικά δυσεύρετα, πολλώ δε σε περιόδους κρίσης.

Με δεδομένο όμως ότι η πορεία των πραγμάτων είναι σταθερή προς την όλο και μεγαλύτερη χρήση των social media δεν είναι θέμα αν θα υιοθετηθούν τέτοιες πρακτικές όσο το πως θα γίνει αυτό αβίαστα, γρήγορα και χωρίς μεγάλη διαταραχή των βασικών εργασιών. Τρόποι υπάρχουν πχ σεμινάρια, πρόσληψη έμπειρων επαγγελματιών ή συνεργασία με freelancers που θα δείξουν πως δουλεύουν πρακτικά τα social media,  κλπ. Απλά χρειάζεται να γίνουν σιγά σιγά τα πρώτα βήματα.