Offline awareness και μετρήσιμο ROI με QR codes

Κοιτάζοντας τα QR codes και τις βασικές χρήσεις τους στα social media ως τώρα μου φαίνεται ότι είναι μια παρεξηγημένη τεχνολογία. Έτσι, γενικά χρησιμοποιούνται:

  1. Αντί για link σε μια σελίδα στον Τύπο – δε χρειάζεται να γράψει κάποιος το link, σκανάρει το QR code με το κινητό και αυτό τον παει εκεί που δειχνει το link. Αν και σχετικά εντυπωσιακό στην αρχή το όφελος δεν είναι και τόσο σημαντικό (εκτός ίσως αν αναλογιστεί κανείς πως έτσι μπορεί να εκτιμήσει κανείς ένα κάτω όριο για τους αριθμούς που είδαν τη σελίδα μιας εφημερίδας πχ).
  2. Αντί για link σε μια business card. Εντυπωσιακό για λίγο και πάλι αλλά γιατί να μη γράψεις ένα ωραίο link απλά – ειδικά ένα σύντομο;
  3. Επαυξημένη πραγματικότητα (augmented reality). Μια τέτοια χρήση είναι η μία από τις δύο βασικές αξίες της τεχνολογίας αυτής. Προσφέρει πλήθος δυνατοτήτων που περιορίζονται μόνο από τη φαντασία αυτών που τα υλοποιούν και τα παραγγέλνουν. Παραμένει όμως μια ακριβή χρήση που είναι δύσκολο να την υιοθετήσει ο καθένας.

Η άλλη βασική αξία των QR codes είναι ότι μπορούν να συνδέσουν τις offline πρωτοβουλίες προώθησης με αυτές στα νέα μέσα αποδεικνύοντας τη φυσική παρουσία με αρκετά καλή ακρίβεια . Έτσι, μπορούν να χρησιμοποιηθούν αντί για υπηρεσίες οπως το Foursquare (στο οποίο μπορεί κάποιος να κάνει πλασματικά check-in) για να τραβήξουν την προσοχή του κοινού μιας επιχείρησης όταν αυτός βρίσκεται εκτός δικτύου αλλά πχ σε ένα event σχετικό με το αντικείμενο της εταιρείας πχ μια έκθεση, μια ομιλία κλπ. Μάλιστα, η χρήση του QR code μπορεί συνδεθεί με ένα δώρο ώστε να υπερβληθεί κάπως το ψυχολογικό εμπόδιο ‘βγάζω το κινητό και σκανάρω’.

Με άλλα λόγια, πρόκειται για άλλο έναν τρόπο να πάει ένα brand εκεί που είναι οι πιθανοί πελάτες και συνομιλητές του – αντί να περιμένει να το βρουν εκείνοι. Με αυτή τη λογική ταιριάζει ιδανικά με τη νοοτροπία των social media που θέλει τα brands να βγαίνουν πέρα από τα στενά όρια μιας ιστοσελίδας – και να προσελκύουν την προσοχή του κοινού τους όπου τυχαίνει να βρίσκεται αυτό. Ταυτόχρονα, η χρήση τους δένει με τη νέα τάση που θέλει το 2011 να είναι η χρονιά του mobile στα κοινωνικά μέσα.

Επιπλέον, από τη μεριά του marketer τα QR codes παρέχουν ένα χρήσιμο εργαλείο καταμέτρησης όσων παραβρέθησαν σε ένα event κάτι που μπορεί να βοηθήσει στον υπολογισμό της απόδοσης μιας καμπάνιας και του περίφημου ROI.  Τέλος, η υλοποίηση τους είναι ιδιαίτερα εύκολα και μπορούν να χρησιμοποιηθούν χωρίς ιδιαίτερο κόστος και χωρίς να είναι απαραίτητο να βρεθεί εξειδικευμένο team.