Το #megamou και τα social media

Φαντάζομαι είναι ευρέως γνωστό πλέον το τι έγινε με το Mega και το Facebook. Από τη στιγμή που ξεκίνησε να μαζεύεται ο κόσμος στο Σύνταγμα και ειδικότερα από την προηγούμενη Κυριακή οπότε και η συγκέντρωση είχε πανευρωπαϊκό χαρακτήρα το MEGA είχε μια στάση μείωσης της σημασίας των γεγονότων. Έτσι έδινε λίγο τηλεοπτικό χρόνο στα γεγονότα και παρουσίαζε τα μεγέθη σαφώς μικρότερα από την εμφανή πραγματικότητα. Το αποτέλεσμα είναι οι περίπου 100.000 fans που είχε το κανάλι στο Facebook να μειωθούν κατά 10-15%, πολλοί να μπουν στη σελίδα και να αφήνουν επιθετικά σχόλια εκεί (αλλά και στο Twitter hashtag #megamou) κατά συρροή – ώσπου τελικά οι διαχειριστές κατέβασαν τη σελίδα εντελώς.

Αυτά πολύ συνοπτικά – μπορεί κανείς να δει μια εκτενέστερη περίληψη στο guest post της Έφης Λουπάκου στο blog του Γιώργου.

Τώρα η σελίδα στο Facebook έχει επανέλθει – καθώς και τα αρνητικά σχόλια, έστω και σε μικρότερη κλίμακα αλλά με αυξητικές τάσεις καθώς η κοινότητα αντιλαμβάνεται και αντιδρά πάλι. Δε θέλει πολύ σοφία για να δει κανείς τι πρόκειται να γίνει – ίσως και πριν τελειώσω να γράφω αυτό το post. Θα ξαναχρειαστεί να κατέβει η σελίδα. Update: Απενεργοποιήθηκε ίσως το πιο σημαντικό κομμάτι μιας σελίδας στο Facebook – αυτό των συζητήσεων.

Το ερώτημα επομένως παραμένει τι μπορεί να κάνει το Mega και οι άνθρωποι που τρέχουν τη σελίδα του στο Facebook για να αποφύγουν άλλο ένα επεισόδιο και την επιπλέον απώλεια δημοτικότητας και θεαματικότητας;

Η απάντηση είναι όχι πολλά – ίσως και τίποτα. Όπως και με τους Anonymous (βλ υπόθεση Wikileaks) που διάλεγαν τους στόχους και με την ωμή δύναμη του πλήθους κατέβαζαν θεσμούς  (έστω και για λίγο), έτσι και το εξαγριωμένο πλήθος που σε έχει βάλει στο μάτι για συσσωρευμένα ατοπήματα (κάποια πραγματικά, κάποια υπερβολικά) δεν μπορείς να το αντιμετωπίσεις χωρίς δραστικά μέτρα.

Και δραστικά σημαίνει πρωτοβουλίες που ξεφεύγουν σαφώς από τα στενά όρια των social media και σημαίνουν ριζικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας και τη νοοτροπία του καναλιού και αυτών που το τρέχουν. Ορίστε κάποιες πρώτες ιδέες που θα δοκίμαζα εγώ:

  • Καταγραφή κ ομαδοποίηση βασικών παραπόνων κοινού ώστε να καταλάβω τι ακριβώς θέλει/λείπει – τόσο για το συγκεκριμένο θέμα όσο κ γενικότερα. Προφανώς κρατά κανείς τα εποικοδομητικά σχόλια, το ξερό βρίσιμο δε κουβαλάει πολύ πληροφορία,
  • Έχοντας αποκτήσει ήδη μια εικόνα για το είδος και το περιεχόμενο των παραπόνων η σωστότερη κίνηση θα ήταν να κλείσει ο σχολιασμός στη σελίδα του Facebook για λίγο (όπως και έγινε) ώστε να μπορέσει να συνταχθεί γρήγορα αλλά και ψύχραιμα ένα σχέδιο διόρθωτικών κινήσεων. Το κλείσιμο του σχολιασμού πρέπει να γίνει δηλώνοντας το λόγο για τον οποίο συμβαίνει και να δείχνει τη δέσμευση για αλλαγή.
  • Ιδεατά τα παραπονα του κόσμου πρέπει να εισακουστούν και να υπάρξουν αλλαγές τόσο στο τηλεοπτικό πρόγραμμα καθαυτό όσο και στην ιστοσελίδα του καναλιού.
  • Ως προς το κανάλι αυτό θα πρέπει οπωσδήποτε να καλύψει περισσότερο και καλύτερα τις κινητοποιήσεις συγκεκριμένα αλλά και γενικότερα την επικαιρότητα. Αφιερώματα, ειδικές εκπομπές (όπως η Ερευνα του Τσίμα που έγινε για το φαινόμενο), συνεντεύξεις από τον απλό κόσμο στο δρόμο και την πλατεία, πρόσκληση κόσμου στο studio όλα αυτά και άλλα πολλά μπορούν να βοηθήσουν πολύ και στο να φτιάξει η εικόνα του καναλιού αλλά και να εξυπηρετήσουν τον κόσμο και το μήνυμα του.
  • Από την άλλη η ιστοσελίδα του Mega μπορεί να βοηθήσει σημαντικά επίσης. Εκεί δεν υπάρχει ο περιορισμός του χρόνου, ίσως και του τρόπου έκφρασης και όσα προτείνω στο προηγούμενο bullet μπορούν να γίνουν κατά μία τάξη μεγέθους πλουσιότερα στην ιστοσελίδα. Το νόημα είναι η παρουσία του Mega online να επιτρέπει και να ενθαρρύνει την επικοινωνία τόσο μεταξύ των τηλεθεατών όσο και μεταξύ των τηλεθεατών και του καναλιού. Πόσο πιο δημοφιλές θα είναι το κανάλι – και σαν brand αλλά και σαν περιεχόμενο – όταν ξέρει ο κάθε θεατής του ότι έχει έστω ένα μικρό ρόλο στη διαμόρφωση του προγράμματος του;
  • Και φυσικά υπάρχει το Facebook και το Twitter το οποίο εφόσον έχουν γίνει τα παραπάνω είναι εύκολο να καταλάβει κανείς πως πρέπει να τα χειριστεί το κανάλι. Περισσότερη κουβέντα, προσέλκυση επιπλέον κόσμου που περνάει ώρα στο αγαπημένο του κοινωνικό δίκτυο ώστε να συμπεριληφθεί στην επικοινωνία κοκ. Σε κάθε περίπτωση τα υβριστικά σχόλια θα είναι το λιγότερο τότε.

Πολλοί θα πουν βέβαια ότι τίποτα από αυτά δεν πρόκειται να γίνει διότι το κανάλι είναι εξ ορισμού εκεί για να εξυπηρετεί συμφέροντα κλπ κλπ. Πιστεύω όμως ότι αν είναι στοιχειωδώς έξυπνοι και ξέρουν το μέσο (πράγμα που ισχύει) αλλά και θέλουν να συνεχίσουν να το χρησιμοποιούν μπορούν να εκμεταλλευτούν – με την καλή έννοια – την κρίση αυτη ώστε να παραμείνουν επίκαιροι και να μην αφήσουν τις εξελίξεις να τους ξεπεράσουν. Αν το πετύχουν αυτό, αν επιβιώσουν δηλαδή μπορούν να συνεχίσουν να προωθούν και την ατζέντα τους – όποια και αν είναι αυτή. Πιστεύω βέβαια ότι οι στόχοι τους – στη νέα μορφή που θα πάρει το κανάλι σιγά σιγά – θα είναι πιο οικονομικοί, επικοινωνιακοί και ουσιαστικοί παρά πολιτικοί απλά και μόνο για την πολιτική.

Πώς να το κάνουμε; Για να είναι παραμείνει κανείς ουσιαστικός πρέπει πλέον να υπηρετεί και τα συμφέροντα του αλλά και τον κόσμο.

Υπο μία έννοια το Mega είναι τυχερό γιατί νιώθει νωρίς στο πετσί του τη συχνά ανεξέλεγκτη δύναμη των κοινωνικών μέσων και έχει την ευκαιρία να προσαρμοστεί επίσης νωρίς σε κάτι πιο μοντέρνο και διαδραστικό. Θα το κάνει όμως;