Δεδομένα στα social media

Google Analytics v2.0

Image by vrypan via Flickr

Μια οποιαδήποτε social media καμπάνια όσο λίγα συστατικα και να περιέχει ειναι δυνατό να παράγει μεγάλο όγκο δεδομένων με τα οποία μπορεί κανείς να μετρήσει με διάφορους τρόπους κατά πόσο ήταν αποτελεσματική.

Υπάρχουν πολλές υπηρεσίες που ειδικεύονται στο κομμάτι της μέτρησης της απόδοσης: από τα ‘απλά’ Google Analytics και  τα Facebook Insights μέχρι πιο εξειδικευμένα ή έμμεσα εργαλεία (πχ Clicktale για heatmaps ή GetSatisfaction για υποστήριξη πελατών). Στο Τwitter μόνο υπάρχουν δεκάδες καλές υπηρεσίες που προσφέρουν διάφορους δείκτες συχνά μάλιστα ημι-αυθαίρετα ορισμένους (βλ. Klout, PeerIndex κλπ) και αρκετές υποδεέστερες που δεν είναι κάτι παραπάνω από παιχνίδια.

Όλα αυτά σίγουρα μετράνε κάτι – το θέμα όμως είναι κατά πόσο μπορεί να ερμηνευτεί και να αξιοποιηθεί σωστά αυτός ο όγκος πληροφοριών. Για παράδειγμα, κατά πόσο μπορεί να συνδεθούν αυτές οι μετρήσεις με real-world δείκτες της εταιρείας (βλ. πωλήσεις ή έσοδα), κατά πόσο μπορεί να συγκριθούν μεταξύ τους τέτοια μεγέθη πχ views στη homepage και views στη Facebook page, κατά πόσο να συγκριθούν με αντίστοιχες προσπάθειες του παρελθόντος κλπ.

Η κύρια ευθύνη φυσικά για αυτή τη δουλειά πέφτει σε όποιον ή όποιους τρέχουν το marketing για τη συγκεκριμένη εταιρεία. Τα παραπάνω επομένως μεταφράζονται στο καίριο ερώτημα του κατά πόσο μπορεί να επεξεργαστεί ένας marketer αυτά τα δεδομένα και την ενδεχόμενη πολυπλοκότητα τους με βάση το background του, τη γενικότερη εξοικείωση με την ανάλυση τέτοιων δεδομένων κλπ. Αν πρόκειται να αξιοποιηθεί στο μέγιστο βαθμό η πλούσια πληροφορία που κρύβεται σε κάθε δράση στα social media, ίσως να μη μπορεί να γίνει από τον καθένα χωρίς τη σχετική εκπαίδευση.

Ένα ακόμα πιο καίριο ερώτημα βέβαια είναι κατά πόσο είναι δεκτικοί και μπορούν να κατανοήσουν τα δεδομένα αυτά όσοι δεν είναι άμεσα εμπλεκόμενοι στην καμπάνια αλλά τους αφορά – με πρώτους και κύριους τους σχετικούς προϊστάμενους, διευθυντές κλπ. Εκτός του ότι πρέπει καταρχήν να πειστούν προκειμένου να επιτρέψουν σε μια καμπάνια στα social media να συμβεί, πρέπει και στη συνέχεια να δουν τα οφέλη της απόφασης αυτής – και φυσικά κάτι τέτοιο μπορεί να γίνει μόνο χρησιμοποιώντας ως βάση τα προαναφερθέντα δεδομένα με τα οποία θα υπολογιστεί το ROI. Και όποιος marketer θελήσει να κάνει μια τέτοια παρουσίαση των αποτελεσμάτων της καμπάνιας ας εύχεται να έχει εκπαιδευμένα (αλλά και ανοιχτά) μυαλά απέναντι του τα οποία θα ακούσουν και θα μπορέσουν να καταλάβουν τι συνέβη, τι δούλεψε και τι όχι και τι πρέπει να ακολουθήσει.